21.12.13

Získaj nesmysl za nesmyslem

Hlavně, ať kupují.
To je logika spousty řetězců a opravdu jde často o absolutní nesmysly.

Nejdřív začala lavina sbírání bodů. Před téměř čtyřmi lety jsem se nechala uvrtat k Tesco clubcard, protože jsem nastupovala na vysokou a moje kolej byla blízko Tesca. A opravdu, jednou za čas mi přišla docela užitečná sleva. A také proč ne, nakoupit potraviny a každodenní věci stejně musím, a pokud za ně dostanu ještě nějaké body, je to milý bonus. Je mi jasné, že to, že někteří zákazníci dostanou slevu, se v ceně zboží musí odrazit, ale odrazilo by se to i bez mé karty a mých slev v konečné sumě 100 korun za půl roku.

Potom vedeme ještě jeden systém bodů, ale to jsou body za tankování u Shell a dá se za ně získat (z tohom co máme doma) televize, vapka, foťák, tablet, hračky pro děti, modely aut, nejrůznější kuchyňské a dílenské vybavení a opravdu to má něco do sebe, zvlášť když máme možnost tankovat do kamionové nádrže, takže bodů je dost. A v tomhle stavu to celkem drželo.

Jenže po nějaké době se mě začali na vlastnictví karty pro sbírání bodů ptát v Kauflandu, v DM, Lidlu, Albertu, Penny, prostě úplně všude. Někde za určitý počet bodů byla nějaká sleva, někde to byly body na pohonné hmoty, na hrnce nebo tak. Jako ujde to, říká si spousta lidí. Také má spousta lidí peněženky narvané umělohmotnými kartičkami v podstatě bez hodnoty. Tedy jednu hodnotu to má. Dřív, když vám někdo ukradl peněženku, zmocnil se vašich peněz, dokladů a přístupu k účtu. Teď se zmocní pouze spousty slevových kartiček, pro které už tam pro ostatní místo nezbývá, a tedy vlastně vůbec nic neukradne. Dokonce ani spálit je nemůže, takže ostrouhá. I když pochybuji, že nákupní řetězce primárně myslí na bezpečí zákazníkovy identity.

Ale i kdybych tohle chtěla nechat bez povšimnutí, protože sortiment by asi byl o určitou částku zdražován tak jako tak, nebo i kdybych si řekla, že ve finále to pro někoho opravdu může být výhodné, je tu jeden věrnostní program, z něhož mi zůstává rozum stát. A týká se posledního jmenovaného řetězce, ne Úplně Všude, ale Penny.

Právě do Penny zrovna nechodím, ani nevím, kde v Plzni je, ale rodiče tam chodí často, protože je to nejbližší řetězec, kde se dá sehnat víc než v naší Jednotě. Ale před nějakou dobou jsem si všimla, že nám na mikrovlnce leží maličké plastové kartičky Penny. Zjistila jsem, že patří bratrovi a tátovi. Nezkoumala jsem, za jakým účelem existují a jak fungují. Jestli sbírají body na slevu nebo na nějaké zboží nebo co, a je mi to vcelku jedno. Je to jejich sbírání, jejich věc, ať si s tím dělají, co chtějí. Ale když jsme včera po výběru dárků jeli nakoupit něco k obědu a k večeři a u kasy nám prodavačka na základě té karty dala asi tři malé igelitové balíčky, neměla jsem slov.

V těch balíčcích jsou totiž miniatury toho, co Penny prodává. Takže miniaturní plastové krabice vloček, miniaturní plastové lahve Dobré vody, miniaturní plastové ovoce a kdo ví, co všechno.
COŽE?
Všechny ty slevy a soutěže o zboží alespoň k něčemu jsou. Ale K ČEMU je tohle? K čemu jsou plastové figurky zboží? Jednak je to mnohem dražší, než slevit šampon o pět korun, protože vyrobit figurku a obal, zabalit to a rozvézt do prodeje stojí asi dost, a jednak je to... prostě hnusné.

Zjistila jsem taky, že bratr si tyhle figurky vystavuje na polici. Já vím, že on nemá vkus a není schopný při vybavování pokoje dát dohromady něco, na co se designově dá koukat, ale tohle je už moc. Neříkejte, že to je účel. Vystavovat to, jako by šlo o kdovíjaké umění, to je nemyslitelné. Tak tedy co to má být? 

Suvenýr z oblíbeného obchodu? Já nemám ráda ani suvenýry a všechno, co by mi mělo stát na polici a lapat prach, mi nesmí přes práh, ale někteří je po cestách nakupují a sbírají. Ale ani tehdy tyhle plastové nesmysly nemůžou sloužit k ozdobě a vychloubání, kde že jsem to byla. Takže možná tak hračky pro děti hrající si na obchod? Asi se najdou děti, které si ještě hrají na obchod, přestože obecně je práce prodavače považovaná za společensky silně pod úrovní, ale i v tomhle případě bych dětem raději koupila něco lepšího než maličké pitomosti, které roztahají všude kolem jako důmyslné pasti na chodidla, nebudou je chtít uklízet, pořád je budou ztrácet a ty mladší je rovnou spolknou. Některé jsou vážně hrozně malinké, asi jako výbava Barbie domečku.

Jediná funkce, na kterou jsem tedy přišla, je zasmát se nad tím, jak nemožné mají menežéři Penny nápady, a hodit to do koše. A nebo rovnou nesbírat žádné body u řetězce, který za ně nabízí podobné ptákoviny. A na dotaz pokladní, zda to chcete, se zeptat, k čemu vám to bude. A jestli nebude znát odpověď, tak je to očividné. Jestli to však není ani k tomuhle, pak zbývá jediná odpověď. Je to na nic.

Leda by se vám to líbilo. Potom si to sbírejte jak libo. Hlavně ale nedělejte tu chybu, že chodíte nakupovat i to, co nepotřebujete, jen proto, abyste tam, kde sbíráte body, honem něco nakoupili. O to jim jde.


Žádné komentáře:

Okomentovat